Struktur Utama Bangunan Lantai 2 Rumah

Struktur Utama Bangunan Lantai 2 Rumah

KL Sentral

کوالا لومڤور سينترل


Struktur Utama Bangunan Lantai 2 Rumah

Keretapi Tanah Melayu
KTM Komuter
Rapid KL
KLIA Ekspres

Klsentral.jpg

Dataran Stesen Sentral.

Lokasi Jalan Stesen Sentral, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia.
Koordinat


3°08′02″Due north
101°41′x″E


 / 

3.134°N 101.686°East
 /
3.134; 101.686


Dimiliki oleh MRCB
Laluan

ane


Laluan Seremban



two


Laluan Pelabuhan Klang



5


Laluan Kelana Jaya



six


KLIA Ekspres



vii


KLIA Transit



8


KL Monorail



10


Laluan Skypark

ETS
Laluan ETS
Platform viii: iv Platform tengah, four Platform sisi
Expedition 17
Pengendali kereta api

i




ii




10


ETS
Keretapi Tanah Melayu



5




eight


Prasarana Malaysia



half dozen




seven


Limited Rail Link
Sambungan
 SBK15

Muzium Negara
Pembinaan
Templat letak kenderaan Ada dan berbayar. 1257 tempat letak kenderaan disediakan oleh Semasa Parking.[Label i]
Kemudahan OKU Ya
Akses OKU
Maklumat lain
Kod stesen
 KJ15


 MR1
Sejarah
Dibuka

i




2




five


2001[1]



6


14 April 2002[2]



7


24 Jun 2002[2]



viii


2003[3]

ETS
12 Ogos 2010[iv]



10


1 Mei 2018[5]

Perkhidmatan

Stesen sebelumnya KTM Komuter Stesen berikutnya

Kuala Lumpur

menghala ke Tanjung Malim

Laluan Pelabuhan Klang

Abdullah Hukum

menghala ke Pelabuhan Klang

Stesen terakhir

Kuala Lumpur

menghala ke Batu Caves

Laluan Seremban

Mid Valley

menghala ke Pulau Sebang/Tampin

Stesen terakhir
Stesen terakhir Laluan Skypark

Subang Jaya

menghala ke Terminal Skypark

Keretapi Tanah Melayu (ETS)

Kuala Lumpur

menghala ke Padang Besar atau Butterworth


ETS Platinum
Stesen terakhir

Kuala Lumpur

menghala ke Padang Besar, Butterworth atau Ipoh


ETS Aureate
Stesen terakhir

Stesen Bandar Tasik Selatan

menghala ke Gemas

Kuala Lumpur

menghala ke Ipoh


ETS Silver
Stesen terakhir
Rapid KL

Pasar Seni

menghala ke Gombak


Laluan Kelana Jaya

Bank Rakyat-Bangsar

menghala ke Putra Heights

Stesen terakhir
Monorel KL

Tun Sambanthan

menghala ke Titiwangsa

ERL logo.png
ERL
Stesen terakhir
KLIA Ekspres

KLIA

menghala ke KLIA2


KLIA Transit

Bandar Tasik Selatan

menghala ke KLIA2

Lokasi

Kuala Lumpur Sentral
(Jawi:

كوالا لومڤور سينترال
), juga dikenali sebagai
KL Sentral
ialah sebuah kawasan pembangunan transit yang menempatkan stesen kereta api utama Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia. KL Sentral dibuka pada 16 April 2001 untuk mengambil alih peranan Stesen Keretapi Kuala Lumpur lama, sebuah mercu tanda zaman penjajahan yang masih dibuka untuk tren komuter sahaja.[i]
KL Sentral ialah stesen kereta api terbesar di Asia Tenggara.

KL Sentral direka sebagai sebuah hab pengangkutan “antara-modus” (melibatkan pelbagai jenis pengangkutan). Kebanyakan khidmat pengangkutan gerabak di Kuala Lumpur mengampil penumpang di KL Sentral, begitu juga dengan perkhidmatan kereta api antarabandar yang menyusuri Semenanjung Malaysia dan Singapura. Projek KL Sentral sebenarnya masih belum lengkap sepenuhnya, biar pun prasarana stesen kereta api sudah sedia namun masih menunggu penyiapan bahagian-bahagian lain seperti pusat beli-belah, pejabat dan rumah pangsa yang dijangka siap menjelang tahun 2015.[half dozen]

Am

[sunting
|
sunting sumber]

Dekorasi atap kerawang di lobi utama KL Sentral

KL Sentral meliputi seluruh kawasan pembangunan berkeluasan 290,000 meter persegi yang dibina atas bekas tempat melangsir Keretapi Tanah Melayu di Brickfields. Pembangunan KL Sentral merangkumi hab pengangkutan, hotel, bangunan pejabat, pangsapuri dan pusat beli-belah yang dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2015.[6]

KL Sentral terbahagi kepada xiv bidang tanah, setiap satunya diberi fungsi yang berbeza. Ada yang sudah pun siap dibina dan sedia digunakan, sementara yang lain pula masih dalam pembinaan, atau masih menunggu pembangunan mengikut fasa yang ditetapkan.

KL Sentral dimajukan oleh sebuah konsortium yang terdiri daripada Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB), Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Pembinaan Redzai Sdn Bhd.

Sejarah

[sunting
|
sunting sumber]

Pada tahun 1994, Kerajaan Malaysia dengan tujuan mempertingkatkan mutu pengangkutan awam bandar raya Kuala Lumpur, menyerahkan kontrak kepada sebuah konsortium untuk mengubah bekas tempat melangsir gerabak kereta api lama seluas 72 ekar (290,000 mii) menjadi sebuah pusat transit moden berlandaskan pembangunan bandar yang terkawal.

Konsortium pimpinan Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB) melantik firma jurubina tersohor Kisho Kurokawa and Associates, yang juga pernah mereka bentuk Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan banyak lagi bangunan tersergam di seluruh dunia, untuk melakar rancangan induk untuk seluruh projek. Untuk memastikan komponen-komponen yang dirancang mengikut kemahuan pasaran, Jones Lang Wootton dilantik pada tahun 1995 untuk mengusahakan rancangan induk bagi seluruh projek, di samping juga mampu memberi nasihat mengenai komponen-komponen pacuan pasaran serta memastikan setiap komponen tersebut saling melengkapi dan berfungsi bersama.

Pencapaian KL Sentral selaku pusat siber terulung Koridor Raya Multimedia (MSC) di Malaysia menaikkan tarafnya, sekaligus membolehkannya memperluaskan prasarana teknologi fizikal dan maklumat bertaraf dunia sambil melengkapi bandar Cyberjaya, dengan memberikan pilihan kepada syarikat yang hendak mencungkil kelebihan condition MSC serta mendekati para pelanggannya.

Kawasan pembangunan

[sunting
|
sunting sumber]

KL Sentral ialah sebuah projek besar yang terdiri daripada berbagai-bagai jenis pembangunan. Kawasan tersebut dibahagi kepada beberapa plot tanah, setiap satunya diberi fungsi tertentu. Segala pembangunan dijangka siap menjelang tahun 2015.[6]

Lot Jenis pembangunan Nama Catatan
A Pejabat Ibu Pejabat CIMB Dalam pembinaan, dijangka siap tahun 2011. Keluasan lantai kasar : 839,319 kaki persegi. Nilai pembangunan kasar : RM404 juta
[vii]
B Pejabat Belum dimaklumkan Bakal dimajukan oleh MRCB, Kuwait Finance House dan Quill Group. Keluasan lantai kasar : 1.v juta kaki persegi. Nilai pembangunan kasar : RM1.0 billion.[7]
C Hotel St. Regis Hotel and Residences Hotel 6 bintang dengan 200 bilik dibangunkan oleh One IFC Sdn Bhd, syarikat kerjasama diantara CMY Capital Sdn Bhd (sixty%), MRCB(xxx%) dan Jitra Perkasa Sdn Bhd (ten%). Pembinaan dijangka bermula pada suku pertama 2011 dan dijangka siap tahun 2015. Keluasan lantai kasar : one.4 juta kaki persegi. Nilai pembangunan kasar : RM1.v billion.[7]
D Apartmen berservis Belum dimaklumkan 722 unit apartmen berservis mewah setinggi l tingkat. Keluasan lantai kasar : 1.4 juta kaki persegi. Nilai pembangunan kasar : RM1 billion. Pembinaan dijangka pada penghujung 2010.[7]
Menunggu kelulusan DBKL. Dimajukan oleh MRCB bersama Capitaland dan Quill Group of Companies.
E Hotel/ Kompleks beli-belah/ Pejabat/ Kondominium KL Sentral Park Keluasan lantai kasar : 982,658 kaki persegi. Nilai pembangunan kasar : RM602 juta. Pembinaan dijangka siap pada 2011[7]
F Pejabat Belum dimaklumkan Tapaknya digunakan sebagai kedai pameran perabot dan medan selera
G Hotel/Perdagangan/Pejabat Nu Sentral Syarikat usahasama antara Aseana Investment (Ireka) Limited dan MRCB didirikan untuk memajukan bangunan hotel dan pejabat. MRCB dan anak syarikat Pelaburan Hartanah Bumiputera Bhd membentuk usahasama untuk memajukan bangunan beli-belah dan pejabat. Pembinaan bermula pada seapruh akhir tahun 2008 dan dijangka siap menjelang tahun 2012. Bakal menempatkan

Aliran Kota Damansara-Cheras

dan dihubungkan dengan Stesen Sentral agar bersepadu dengan
KL Monorel.
H Pengangkutan Stesen Sentral Siap pada tahun 2000, menempatkan khidmat KTM Komuter, KTM Intercity,
KLIA Transit,
KLIA Ekspres
dan
Aliran Kelana Jaya. Juga dijadikan hab perkhidmatan bas RapidKL.
KL Monorel
terletak berhampiran.
I Hotel Hotel Hilton KL & Le Méridien Siap pada tahun 2004
J Perdagangan/Pejabat Sooka Sentral, Ibu Pejabat UEM, Pejabat MIDA, Ibu Pejabat Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Quill 7 Sooka Sentral dibuka pada tahun 2008. Bangunan pejabat masih dalam pembinaan, dijangka siap tahun 2009
K Perumahan Suasana Sentral Siap pada tahun 2002
L Perumahan Suasana Sentral Loft Siap pada tahun 2008
M Pejabat Plaza Sentral Fasa 1 Siap pada tahun 2001. Fasa 2 Siap pada tahun 2007.
N Pejabat 1 Sentral Tower Siap pada tahun 2007. Dijual kepada Tabung Haji
Read:  Bangun Rumah Cepat Bedah Rumah

Kawasan pejabat

[sunting
|
sunting sumber]

Bahagian selatan Kuala Lumpur Sentral telah menyaksikan penambahan mendadak bangunan komersil dan awam sejak tahun 2001.

Plaza Sentral dan kawasan sekitarnya terletak KL Sentral pada awal tahun 2013.

Kawasan pejabat di KL Sentral meliputi lebih 50% tanah pembangunan. Diharapkan bahawa KL Sentral bakal menjadi hab perniagaan dan kewangan Kuala Lumpur.

Lot A: Ibu Pejabat CIMB

[sunting
|
sunting sumber]

Lot A
bakal dijadikan ibu pejabat baru Kumpulan CIMB. Syarikat tersebut telah membeli tanahnya pada bulan Julai 2008, dan pembinaan dijangka siap menjelang tahun 2011 dengan ruang pejabat seluas 600,000 ka2
(56,000 mii).[eight]

Lot 1000: Plaza Sentral

[sunting
|
sunting sumber]

Lot M
atau
Plaza Sentral
ialah kompleks pejabat yang terletak di barat KL Sentral. Kompleks ini disiapkan dalam dua peringkat:

  • Fasa I siap pada bulan Jun 2001, terdiri dari tiga blik yang meliputi keluasan lantai kasar 785,000 ka2
    (72,900 mii). Plaza Sentral yang menawarkan ruangan pejabat berprestij ini cepat disapu oleh syarikat tempatan mahupun luar negara yang berazam untuk menikmati kemudahan bekerja di KL Sentral.
  • Fasa 2 dilancarkan pada bulan September 2003 berikutan peningkatan permintaan untuk ruang pejabat mewah, kini juga habis dijual. Bangunan yang terdiri daripada dua buah bangunan yang masing-masing ada eighteen dan 26 aras, dibahagi kepada empat blok dan meliputi keluasan lantai kasar 879,381 ka2
    (81,697.2 m2), disiapkan pada tahun 2006. Antara penghuni-penghuninya yang terkemuka termasuk British Telecom dan Maxis Communications.
  • Sentral Tower, bangunan pejabat xxx aras dijual kepada Lembaga Tabung Haji pada harga RM161.46mil pada Mac 2004.


Lot J: Sooka Sentral & 4 Menara Pejabat

[sunting
|
sunting sumber]

Lot J
ialah cadangan pembangunan empat bangunan pejabat 35 tingkat yang seiras seni binanya.

Lot J dijual kepada United Engineers (Thou) Bhd (UEM) pada Mei 2005 dan dirancangkan empat buah bangunan. Menara A sedang dibina oleh UEM untuk dijadikan ibu pejabat korporat pada keluasan lantai kasar ane,300,000 ka2
(120,000 k2). Menara B akan menempatkan pejabat Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia (MIDA). Menara C dibina oleh Quill Realty Sdn Bhd dan dijual kepada Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) untuk dijadikan ibu pejabat. Akhir sekali, Menara D adalah sebuah bangunan pejabat yang dibina oleh Quill. Pembinaan menara pejabat dijangka siap pada suku pertama 2009.[9]

Satu pembangunan yang dinanti-nantikan di Lot J adalah pusat gaya hidup enam tingkat seluas 180,000 ka2
(17,000 mii) yang akan menempatkan pusat kecergasan dan spa, pusat perniagaan, medan selera, restoran dan kemudahan makan di tempat terbuka. Pembangunan ini, yang dipanggil Sooka Sentral, dibuka pada Disember 2007. Salah satu kedai yang dibuka adalah kelab Centro[10]

Lot N: 1 Sentral Tower

[sunting
|
sunting sumber]

1 Sentral Tower ialah sebuah bangunan pejabat yang berkeluasan lantai kasar 453,000 ka2
(42,100 mtwo). Pembinaannya disiapkan pada tahun 2007 untuk menempatkan syarikat-syarikat seperti PricewaterhouseCoopers, MRCB dan General Electric.

Lain-lain

[sunting
|
sunting sumber]

Lot B
telah dicadangkan untuk dibangunkan sebagai presint kewangan KL Sentral. Tiada pembinaan telah berlaku.

Lot F
dirancang untuk blok pejabat masa depan. Pada masa ini, asas yang digunakan untuk sebuah pusat pameran perabot dan pusat Makanan dan Minuman (F&B).

Kawasan hiburan

[sunting
|
sunting sumber]

Lot E
dijadikan pusat hiburan dan konvensyen yang menjadikan KL Sentral pusat hiburan Kuala Lumpur.

Lot One thousand: Nu Sentral

[sunting
|
sunting sumber]

Lot 1000
yang terletak di bahagian selatan KL Sentral akan merangkumi kompleks beli-belah seluas 1,200,000 katwo
(110,000 one thousand2), blok pejabat 600,000 ka2
(56,000 chiliad2), rumah pangsa servis 500,000 ka2
(46,000 mii), dan hotel tiga bintang berkeluasan 546,000 katwo
(50,700 m2).
Nu Sentral
namanya, bakal menyediakan penyepaduan dengan stesen Sentral
KL Monorel
serta dijadikan stesen Aliran Kota Damansara-Cheras akan datang. Kerja-kerja pembinaan bermula pada tahun 2008 dan dijangka siap pada tahun 2012. Tanahnya pernah dijadikan tempat letak kereta / pasar terbuka dan laluan penghubung stesen Monorel KL Sentral ke bangunan KL Sentral.

Pada 22 Januari 2008, MRCB mendirikan syarikat usahasama bersama Pelaburan Hartanah Bumiputera Bhd (PHBB) iaitu Jewel Surprises Sdn Bhd untuk membangunkan kawasan tersebut. Jewel Surprises akan memegang pajakan 99 tahun untuk tanah tersebut.

Kawasan pengangkutan

[sunting
|
sunting sumber]

Lot H : Stesen Sentral

[sunting
|
sunting sumber]

KL Sentral dan sekelilingnya

Stesen Sentral
ialah nama yang diberikan kepada Lot H, iaitu pusat pengangkutan dalam projek pemajuan KL Sentral, tetapi stesen ini sahaja pun dipanggil “KL Sentral” oleh orang awam dan khidmat pengangkutan.

Stesen Sentral yang direka untuk menempatkan enam rangkaian gerabak disiapkan pada bulan Disember 2000 dan dibuka pada April 2001. Bangunan utama yang terletak atas tanah seluas 9.3 ekar (38,000 m2) meliputi keluasan lantai kasar 500,000 kaki persegi (46,000 chiliad2), manakala spesifikasinya pula berasaskan jangkaan bilangan pengguna sehingga tahun 2020, iaitu apabila Malaysia berhasrat untuk menjadi sebuah negara maju sepenuhnya.

Pada tahun 2008, Stesen Sentral mencatat penggunaan 100,000 orang sehari, atau 36.5 juta orang setahun.

Struktur Platform di Bagunan Stesen Sentral

[sunting
|
sunting sumber]

L4 Aras Parkir Tempat letak kenderaan, pejabat Semasa Parking dan KTMB
Akses OKU
L3
Platform
Platform sisi, pintu tren akan dibuka di sebelah kiri
Akses OKU

KJ Arah Selatan



five


Laluan Kelana Jaya
menghala ke

 KJ37

Putra Heights (Bank Rakyat-Bangsar)

KJ Arah Utara



5


Laluan Kelana Jaya
menghala ke

 KJ1

Gombak (Pasar Seni)
Platform sisi, pintu tren akan dibuka di sebelah kiri
Akses OKU
Aras VIP KTMB Tempat letak kenderaan, medan selera, ruang VIP dan kelas pertama KTMB
Akses OKU
L2 Aras Legar Pintu masuk/keluar, kedai serbagunan, kedai makan, kaunter Tiket, poliklinik dan tempat menunggu KTMB
Akses OKU
L1 Aras Legar Umum Pintu masuk/keluar, mesin tiket, kaunter tiket dan khidmat pelanggan, pagar tambang, kedai makan, kedai serbaguna, hentian bas, teksi dan kenderaan persendirian serta laluan pejalan kaki ke


9


Muzium Negara dan pusat membeli-belah Nu Sentral
Akses OKU
G

Platform
Platform sisi, pintu tren akan dibuka di sebelah kiri
Akses OKU

KLIA Limited



6


KLIA Ekspres
menghala ke KLIA2 (KLIA)

KLIA Transit



seven


KLIA Transit
menghala ke KLIA2 (Bandar Tasik Selatan)
Platform tengah, pintu tren dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

Platform tengah, pintu tren dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

KLIA Transit


7


KLIA Transit
berakhir di stesen ini, keluar sahaja

KLIA Limited


6


KLIA Ekspres
berakhir di stesen ini, keluar sahaja
Platform sisi, pintu tren akan dibuka di sebelah kiri
Akses OKU

Komuter Arah Seremban



1


Laluan Seremban
menghala ke Pulau Sebang (Mid Valley)
Platform 6 (Platform tengah), pintu tren dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

Platform 5 (Platform tengah), pintu tren dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

Komuter Arah Pel Klang



two


Laluan Pelabuhan Klang
menghala ke Pel. Klang (Abdullah Hukum)

Komuter Arah Pel Klang



2


Laluan Pelabuhan Klang
menghala ke Tanjung Malim (Kuala Lumpur) [waktu puncak sahaja]
Platform 4 (Platform tengah), pintu tren dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

Platform 3 (Platform tengah), pintu tren dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

Komuter Arah Seremban



ane


Laluan Seremban
menghala ke Batu Caves (Kuala Lumpur)

KTM ETS

ETS
ETS Gold
menghala ke Gemas (Bandar Tasik Selatan)




10


Laluan Skypark
menghala ke Last Skypark (Subang Jaya)

Platform 2 (Platform tengah), pintu akan dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

Platform i (Platform tengah), pintu akan dibuka di sebelah kanan
Akses OKU

KTM ETS

ETS
ETS Platinum
menghala ke Padang Besar atau Butterworth (Kuala Lumpur)


ETS
ETS Aureate
menghala ke Padang Besar, Butterworth atau Ipoh (Kuala Lumpur)


ETS
ETS Silver
menghala ke Ipoh

Perkhidmatan rel

[sunting
|
sunting sumber]

Stesen Sentral menempatkan perkhidmatan-perkhidmatan pengangkutan bergerabak tersebut:

  • Limited Rails Link (ERL):
    tren berkelajuan tinggi

    • KLIA Ekspres: tren berkelajuan tinggi terus ke KLIA
    • KLIA Transit: tren komuter berkelajuan tinggi ke KLIA
  • KTM Komuter:
    tren elektrik komuter Lembah Klang dan kawasan sekitarnya

    • Laluan Pelabuhan Klang
    • Laluan Seremban
  • KTM Antarabandar:

    • Kereta api antara bandar yang menghubungkan dari Kuala Lumpur ke Tumpat, Johor Bahru, Bangkok dan Singapura.
  • Electric Train Service (ETS):
    tren elektrik

    • Kereta api transit elektrik yang menghubungkan dari Gemas ke Padang Besar.
  • RapidKL LRT

    • Laluan Kelana Jaya: Perkhidmatan transit aliran ringan (LRT) Putra Heights – Gombak

Stesen LRT KL Sentral – Pintu Masuk Utama

Stesen LRT KL Sentral – ladasan platform

Stesen KL Sentral KL Monorail merentasi Jalan Tun Sambanthan yang sibuk, dan ia adalah berhubung dengan jejantas yang mengintegrasikan stesen dengan dalam peruncitan baru kompleks membeli-belah, Nu Sentral, dan lain-lain talian di hab utama KL Sentral.

Stesen Mass Rapid Transit (MRT) akan dibina hampir seluruh Jalan Travers yang berdekatan dengan Muzium Negara. Nama kerja yang digunakan adalah KL Sentral, walaupun kini, nama rasmi ditetapkan sebagai Muzium Negara. Sebuah laluan akan dibina untuk menyediakan sambungan dengan KL Sentral.

Stesen Sentral dibahagi kepada seksyen-seksyen berasingan mengikut perkhidmatan tren:

  • Tingkat 1
    untuk perkhidmatan transit awam bandar seperti KTM Komuter, KLIA Transit dan LRT Aliran Kelana Jaya.
  • Tingkat ii
    untuk KTM Antarabandar dan KTM ETS.
    [Characterization 2]
  • Terminal Lapangan Terbang Bandar Raya (KL True cat)
    di Tingkat 1 untuk KLIA Ekspres, perkhidmatan rel berkelajuan tinggi ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) (rujuk bawah).

Stesen Sentral juga mempunyai kedai runcit dan makanan dan medan selera. Tersembunyi dari pandangan umum adalah depot penyelenggaraan KTM di bawah kompleks. Terdapat kemudahan untuk membeli dan mengisi semula kad Touch on ‘n Go di stesen ini.

Stesen Sentral akan dapat menampung fifty juta penumpang setahun dan sehingga 100 juta pada tahun 2020 (Laman web KL Sentral).

Last Lapangan Terbang Bandar Raya

[sunting
|
sunting sumber]

Terletak di Stesen KL Sentral,
Last Lapangan Terbang Bandar Raya (KL Cat)
merupakan lanjutan daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Ia diiktiraf oleh Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) sebagai destinasi bandar, dengan kod
XKL. Ia telah dibuka secara rasmi bersama-sama dengan landasan kereta api KLIA Ekspres pada 14 April 2002.

Terminal Lapangan Terbang Bandar Raya

Selain daripada menjadi titik ketibaan dan berlepas bagi KLIA Ekspres, KL CAT juga menyediakan perkhidmatan daftar bagasi (baggage check-in). Penumpang yang menaiki penerbangan Malaysia Airlines, China Pacific, Emirates, Etihad Airways and Regal Brunei Airlines[11]
boleh mendaftar masuk bagasi mereka di KL CAT. Minimum tempoh daftar masuk adalah dua jam sebelum masa pelepasan penerbangan.

Terdapat pelan untuk menyediakan perkhidmatan daftar keluar tetapi ia tidak dijalankan.

Hotel dan kawasan perumahan

[sunting
|
sunting sumber]

Lot C : Hotel St Regis

[sunting
|
sunting sumber]

Lot C
bakal menempatkan Hotel St Regis. Hotel mewah ini terdiri daripada 208 bilik dan bilik mewah yang mula beroperasi pada bulan Mei 2016.[12]

Lot D: Menara Perumahan 57 Tingkat

[sunting
|
sunting sumber]

Lot D
akan terdiri sebuah menara kediaman 60 tingkat tunggal menghadap ke Taman Tasik Perdana dan bandar. Ia akan dibangunkan bersama oleh MRCB, Capitaland dan Quill Group. Ia kini menunggu kelulusan daripada dewan bandar.[xiii]


Lot I : Hilton KL & Le Méridien Hotels

[sunting
|
sunting sumber]

Lot I
terdiri daripada dua hotel pencakar langit diduduki oleh Hilton Kuala Lumpur & Le Méridien, yang dimiliki oleh Daito Asia Development Sdn. Bhd. dan Daisho Asia Evolution Sdn. Bhd., masing-masing dibuka untuk perniagaan pada bulan September dan Oktober 2004.

Lot K and Fifty: Suasana Sentral dan Suasana Sentral Loft

[sunting
|
sunting sumber]

Lot K
adalah lokasi pangsapuri berperkhidmatan, Suasana Sentral. Suasana Sentral terdiri daripada dua blok, atau 400 unit of measurement pangsapuri. Ia siap dibina pada tahun 2002 dan dijual sepenuhnya dan diduduki, dengan kira-kira 40% daripada pembeli yang datang dari masyarakat antarabangsa.[
petikan diperlukan
]

Fasa kedua kondominium di
Lot L, Suasana Sentral Loft telah dilancarkan pada awal tahun 2005 dan mula penghunian pada awal 2008. Menara pangsapuri 37 dan 38 tingkat mempunyai sejumlah 600 unit. Semua telah dijual.[
petikan diperlukan
]

Lain-lain

[sunting
|
sunting sumber]

Pada Disember 2006, sebuah syarikat usaha sama yang telah memperoleh
Lot D
dan akan membangunkan kediaman dan apartmen berperkhidmatan dengan sokongan kemudahan runcit. Pembangunan mewah ini akan menghadap Muzium Negara, Taman Tasik dan juga Pusat Bandar KL. Pembinaan dijangka bermula pada awal tahun 2008 dan dijangka siap pada tahun 2010.

Pada bulan Jun 2007, sebuah syarikat usaha sama telah membeli Lot C untuk pembangunan hotel 6 bintang, kediaman 6 bintang dan pejabat perdana. dibina di atas tapak seluas i,400,000 ka2
(130,000 m2) akan dijangka dimulakan pada tahun 2008.

Perkhidmatan lain

[sunting
|
sunting sumber]

Stesen Monorel KL Sentral

[sunting
|
sunting sumber]

KL Sentral (Monorel)
Rapid KL

Kuala Lumpur Sentral station (Kuala Lumpur Monorail) (exterior), Kuala Lumpur.jpg

Pandangan stesen KL Sentral Monorail.

Lokasi Jalan Tun Sambathan, Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia.
Koordinat


3°07′57″N
101°41′17″E


 / 

3.13250°N 101.68806°East
 /
3.13250; 101.68806


Dimiliki oleh Prasarana Malaysia
Laluan

8


KL Monorail
Platform two platform sisi
Expedition 1
Sambungan KTM ETS


one




2




5




6




vii




ten


ETS
KL Sentral

KTM ETS

 SBK15

Muzium Negara
Pembinaan
Jenis struktur
 MR1

Bertingkat
Kemudahan OKU Ya
Akses OKU
Maklumat lain
Kod stesen
 MR1
Sejarah
Dibuka 2003[iii]
Perkhidmatan
Stesen sebelumnya Rapid KL Stesen berikutnya
Stesen terakhir
Monorel KL

Tun Sambanthan

menghala ke Titiwangsa

Lokasi

Stesen KL Sentral Monorail berdiri di Jalan Tun Sambanthan di Brickfields. Stesen ini adalah stesen terakhir untuk laluan Monorel KL. Sebelum ini, stesen ini tidak disambung terus ke hab pengangkutan Kuala Lumpur Sentral. Walaupun kedudukan berhampiran dengan bangunan itu, pengguna monorel diperlukan untuk keluar dari stesen dan melintasi jalan utama yang sibuk di Brickfields untuk sampai ke hab utama KL Sentral. Dengan menaik taraf stesen Monorail, stesen itu kini disepadukan dengan pusat membeli-belah baru, Nu Sentral (Lot G, di atas), di mana jejantas Nu Sentral menjadi pintu masuk baru ke stesen.

Stesen monorel juga dilengkapi dengan yang baru mesin layan tiket, tiket pintu serta Pejabat Perkhidmatan Pelanggan baru. Turap sentuhan untuk yang kurang penglihatan juga disediakan bermula dari Nu Sentral. Menyiapkan jejantas kini membolehkan pelanggan untuk perjalanan di antara KL Sentral dan stesen monorel dengan selamat dan mudah.[14]
[15]
[16]
Stesen ini menggunakan penyelesaian Sepanyol, mempunyai satu landasan kereta api dengan platform pada setiap sisi, untuk penumpang menaikkan dan menurunkan kereta api secara berasingan.

Struktur stesen

[sunting
|
sunting sumber]

Struktur stesen Monorel KL Sentral
L1

Platform
Platform sisi, keluar sahaja, pintu tren akan dibuka di kedua-dua belah
Akses OKU

KL Monorel



viii


KL Monorail
menghala ke

 MR11

Titiwangsa (Tun Sambantan)
Platform sisi, pintu tren akan dibuka di kedua-dua belah
Akses OKU
Aras Legar Mesin Tiket Automatik dan Pusat Khidmat Pelanggan
Akses OKU
1000 Aras Tanah Pintu Masuk/Keluar, Hentian Bas, Teksi dan Kenderaan Persendirian
Akses OKU

Hab bas KL Sentral

[sunting
|
sunting sumber]

KL Sentral juga telah dijadikan hab bas bandar oleh RapidKL sebagai sebahagian daripada rombakan rangkaian basnya. Ia merupakan hab bas untuk ulang-alik bandar dan laluan khas bas.[
petikan diperlukan
]

Bas-bas ke Singapura, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan ke klia2 juga beroperasi dari KL Sentral, manakala kebanyakan pengusaha bas lain mendekati KL Sentral di Jalan Tun Sambanthan. Juga perhentian bas pelancongan naik/turun terletak di antara Hilton dan stesen. Perjalanan dengan bas ke Genting Highlands juga boleh didapati di sini.

Lihat juga

[sunting
|
sunting sumber]

  • KLIA Ekspres
  • KLIA Transit
  • Keretapi Tanah Melayu
  • Aliran Kelana Jaya
  • KL Monorel
  • Pengangkutan awam di Kuala Lumpur
  • Pengangkutan di Kuala Lumpur

Nota

[sunting
|
sunting sumber]



^


Terdapat banyak tempat letak kenderaan disediakan di sekitar dan di KL Sentral. Bagunan hab sendiri mempunyai 820 tempat letak kenderaan. Selain itu, terdapat juga 437 tempat letak kenderaan di Tempat Letak Kenderaan Terbuka KL Sentral. Bagunan-bagunan di sekeliling juga menyediakan tempat letak kereta sendiri yang berjumlah 9,531 tetapi lebih digunapakai untuk pengguna bagunan itu sendiri.[17]


^


Platform 1 & 2 yang menempatkan KTM Antarabandar dan ETS ditutup bagi kerja pembinaan projek KVDT fasa one sejak Mei 2017.[xviii]
Projek KVDT dijangka siap pada akhir 2019 yang melibatkan Rawang-Salak Selatan dan Sentul-Simpang Batu.[19]

Rujukan

[sunting
|
sunting sumber]

Nota kaki

[sunting
|
sunting sumber]

  1. ^


    a




    b




    “Rail Transportation in Kuala Lumpur”
    (PDF).
    Japan Railway & Ship Review
    (dalam bahasa Inggeris). 31 Jul 2018. Diarkibkan daripada yang asal
    (PDF)
    pada 29 Mac 2017. Dicapai pada
    1 Mei
    2019
    .


  2. ^


    a




    b




    “ERL Corporate Facts & Major Milestones”
    (PDF).
    KLIA Ekspres
    (dalam bahasa Inggeris). 1 December 2014. Diarkibkan daripada yang asal
    (PDF)
    pada 6 Nov 2018. Dicapai pada
    6 November
    2018
    .


  3. ^


    a




    b




    Meng, Yew Choong (3 Sep 2017). “Rails business organisation on track”.
    THE Star Online
    (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-10-08. Dicapai pada
    half-dozen November
    2018
    .

    /

  4. ^


    “ETS Ipoh-Padang Besar mula operasi Julai ini”.
    Sinar Online. half dozen Februari 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2018. Dicapai pada
    6 November
    2018
    .



  5. ^


    Rosli, Fahmy Azril; Zulkipli, Nur Lela; Radhi, Nor Ain (6 Mac 2018). “Tren terus ke Subang Skypark”.
    BH Online. Diarkibkan daripada yang asal pada six Nov 2018. Dicapai pada
    6 November
    2018
    .


  6. ^


    a




    b




    c




    Kamarul Yunus (30 April 2008). “MRCB: KL Sentral to be completed by 2015”.
    Business Times
    (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-02. Dicapai pada
    vi Nov
    2018
    .


  7. ^


    a




    b




    c




    d




    e




    Lam Jian Wyn, Ogos 9, 2010

  8. ^


    “CIMB-Mapletree Direction to raise RM1b for second fund”. The Star. 2007-07-27. Dicapai pada
    2008-07-11
    .



  9. ^


    Sharon Kam (2008-07-09). “City & Country: KL Sentral scales new heights”. The Border, shown in UEM website. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-07-14. Dicapai pada
    2008-07-eleven
    .



  10. ^

    Centro @ Sooka Sentral

  11. ^

    http://www.kliaekspres.com/travel-with-usa/flight-bank check-in-at-kl-sentral/

  12. ^


    “Starwood Opens The St Regis Kuala Lumpur”. Japan Today. 2016-05-08. Dicapai pada
    2016-06-01
    .



  13. ^



    MRCB Almanac Study 2007
    (PDF). MRCB Bhd. m/s. 63. Diarkibkan daripada yang asal
    (PDF)
    pada 2008-10-03. Dicapai pada
    2008-07-28
    .



  14. ^

    http://www.venusbuzz.com/archives/66047/beginning-look-nu-sentral-mall-kl-sentral-brickfields/

  15. ^


    “salinan arkib”. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-01-09. Dicapai pada
    2017-03-30
    .



  16. ^

    http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0920&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_16.htm

  17. ^


    “Our Projects – Semasa Parking”.
    Semasa Parking
    (dalam bahasa Inggeris). five Mac 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada six November 2018. Dicapai pada
    6 Nov
    2018
    .



  18. ^


    “Kenyataan Media Penutupan Platform untuk kerja KVDT”
    (PDF).
    KTMB. 20 Feb 2017. Diarkibkan daripada yang asal
    (PDF)
    pada 6 Nov 2018. Dicapai pada
    6 Nov
    2018
    .



  19. ^


    Loshana K Shagar (21 Apr 2017). “On track for end-2019 completion”.
    THE Star Online
    (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Ogo 2017. Dicapai pada
    five Nov
    2018
    .


Pautan luar

[sunting
|
sunting sumber]

  • KL Sentral
  • KL Sentral FAQs
  • Kuala Lumpur MRT & KTM Komuter Integrations
  • KL Cat



Struktur Utama Bangunan Lantai 2 Rumah

Source: https://ms.wikipedia.org/wiki/Kuala_Lumpur_Sentral

Check Also

Xls Rab Bangunan Rumah Tinggal

Xls Rab Bangunan Rumah Tinggal

Xls Rab Bangunan Rumah Tinggal Rencana Anggaran Biaya (RAB) Bangunan Tahun 2020 File Sofcopy Dalam …